Wednesday, August 28, 2024

١٠٠ عام خبرة فى ٤ ساعات


I admit that it was a challenging episode.
But I believe one of the best.
I aspire for this podcast to reach one million dreamers eager to change their careers and mindsets.
It’s more than just a podcast, it’s a course about business, branding and career.

Wednesday, August 21, 2024

الكولوسيوم

 

الكولوسيوم الرائع، لكنه ليس فريدًا من نوعه... هناك أكثر من 200 ساحة قديمة منتشرة في ثلاث قارات، يمكن للعديد منها أن تستوعب أكثر من 50000 متفرج.... الملاحظ في الامر ان هذه المنشأت التي كانت في جنوب وشرق المتوسط اقدم عمرا من التي في الشمال مما يعني ببساطة ان من بنأ هذه المنشأت اقوام اتو من الشرق والجنوب ونقلوا حضارتهم للشمال وليس العكس وابسط دليل كما قلنا ان المنشأت في الشرق والجنوب اقدم من الشمال واعظم عمارة وفن ...

Saturday, August 17, 2024

مدينة دمشق العثمانية

 

هذه مدينة دمشق العثمانية
أقدم أحيائها الشاغور وهو ربع دمشق القديمة، وأسّسه الطيايا وبالأخص منهم الأنباط.
العمارة الجوّانية كان الحي الروماني من المدينة القديمة. ثمّ نزل فيه اليونان (الروم) المقبلين على الإسلام.
العمارة البرّانية، أسسه المماليك. وكان حيّ قصورهم وعماراتهم، وكذلك مقرّ الإدارة العسكرية في عهدهم. إلى أن أجلاهم عنه العثمانيون.
القنوات، أسسه اليمانية الصنعانية. وكان حيّ الإدارة والمؤسسات الحكومية من بداية العهد الأموي حتى نهاية العهد العثماني.
ركن الدين أسّسه مهاجرون يمانية وكان يسمّى مخلاف دمشق. ثم غيّر اسمه الأمير المملوك ركن الدين منكورس. ونزح الأكراد إلى شماله (ش. أسد الدين) في نهاية القرن ١٩ من ما هو اليوم أرمينيا.
الصالحية، قرية بني قدامى النابلسيّون وأهل جماعين. وكان اسمها قرية دير واحة النخل.
طريق الصالحية أسّسته بريطانيا في فترة الشراكة التجارية العثمانية-الإنگليزية، وكان حي الصناعة في العهد العثماني الثاني. وكان اسمه طريق وادي عتمة.
المهاجرين نشأ في القرن ١٩ بوفادة المهاجرين النازحين عن البلاد العثمانية التي كانت في أوروپا والقوقاز.
الميدان، أهله أخلاط من بني عبد شمس المسلمين والتغالبة المسيحيّين ومواطنين عثمانيين هاجروا للعمل من كل أرجاء السلطنة. وكان حي الصناعة في العهد المملوكي والعثماني. واسمه منسوب إلى ميدان الحصى الذي فرشه ونظّمه بنو عبد شمس حين نزولهم فيه مع بني أمية، أيام الخلافة الأولى.
القدم، أسّسه مهاجرون من حوران والعراق. وكان مركز مواصلات المدينة ومنطقة تجمّع معسكرات قوافل التجار... فهو وصلة دمشق بالعالم.
القصّاع، اسمه منسوب إلى مصانع القصعات الأيوبية التي كانت في المنطقة، وتأسّس حي سكني عقب نزوح المسيحيّين عن المدينة القديمة في حرب الشام الأهلية سنوات ١٨٥٥-١٨٦٠. ثم صار أغلب أهله من القلمون.
كل هذه الأخلاط ساهمت في صناعة لهجات مدينة دمشق. وينبغي القول أنّ دمشق قبل سنة ١٤٠٠ ليست دمشق بعدها. إذ أنّ مجزرة السفّاح تيمورلنگ غيّرت كلّ شيء.
المخطّط رسمته بناء على معلومات من مؤسّسة آغا خان للثقافة، فرنسا

37 Square Feet



37 Square Feet That Show Brazil’s Racist Past

In Brazil, rooms for maids, a vestige of the country’s history of slavery, are disappearing or being transformed as the country confronts deeply ingrained inequities.
Maid’s rooms, of course, are not unique to Brazil; they are often built into the homes of wealthy families across Asia, Africa and the Middle East. the maids were white women from rural areas, frequently 3rd generation descendants of Eastern European immigrants.
Some of them were distant relatives of my parents, who also migrated to the city from poor rural areas.
The racial makeup of maids follows the regional demographic patterns, but all are poor women. At the same time, domestic work is deemed a reliable source of income for hard working women and an opportunity for upward mobility towards lower middle class.
There are about 6 million domestic workers in Brazil nowadays, most of them don’t live-in, and many get paid by the day, which limits their eligibility to employment benefits.

Read Full:
https://www.nytimes.com/2024/08/15/world/americas/brazil-maid-rooms-racist-past.html?smid=url-share




Wednesday, August 7, 2024

Traditional Neighborhood Development (TND)

 

Traditional Neighborhood Development (TND) is a development strategy designed to create complete neighborhoods and communities that mimic those built in pre-1950s America before the shift to low-density, automobile-dependent suburban developments.



The Art of Main Street

 


Bringing back the lost art of Main Street buildings

Small-scale mixed-use buildings are popular in Norton Commons, a new urbanist community in Louisville; here’s the latest example.