Wednesday, October 22, 2025

التسويق إعلانات لـ التسويق استراتيجية


 العملاء ليسوا فقط من يدفع مقابل منتجاتك أو خدماتك، بل هم الدوائر المتوالية من حولك، بدءاً من نفسك وفريقك ومديرك وانتهاءاً بالمشتريين بالنقد.. إنها سلسلة مستدامة لتحقيق الانجاز المؤسسي والنجاح المالي


10 دروس من Strategic Marketing غيرت تفكيري! 
من "التسويق إعلانات" لـ"التسويق استراتيجية".

قبل اللقاء بأسبوع، الدكتور Ehab Mesallum بعتلي دعوه حضور، و بصراحة انبسطت جدا .. وبعدها فكرت انا عايز استفيد اكتر، كلمت Adie Hatem "عدي انا هحضر ان شاء الله معاكم، كنت عايز تنصحني ازاي استفيد من الدكتور ايهاب" وفادني بمكالمة 20 دقيقة.
والحمد لله حضرت اليومين ومش كنت متوقع اصلا ما شاء الله ولا العدد ولا مين هحضر معاهم.
ما شاء الله يعتبر من اتقل أصحاب الشركات ومديرين الاقسام حضروا، وكنت ناويها من الاول مقام المتعلم "متفوتش كلمة، واسمع اكتر ما اتكلم" (اتعلمتها من دكتور Dr. Mohamed Hossam Khedr)

اليوم الاول: جيت على الترابيزة اللي المفروض اقعد فيها، يعتبر مفيش حد اعرفه، دورت على اقرب ترابيزة إلى قلبي وقعدت معاهم (عدي حاتم، Ahmed Hatem Eldib، Ibrahim Anwar، Amr Saad Hani Shaker، Abdelrahman Sleem، Taha Ali ) وكل شوية حد يجي يقعد معانا.
ابتديت بتجهيز الكيبورد وال Tablet، واشتغلت الحمد لله على الدروس المستفادة.
اليوم الثاني: جيت على نفس الترابيزة، والمواضيع عماله تتفح معايا، انا فين قاعد مع مين وبتعلم ايه، مين الناس اللي يتناقشوا، مين اللي بيسألوا (مقام المراقب)
وبصراحه كم المعلومات اللي طلعت بيها لا حصر لها.

الدروس المستفادة من كورس Strategic Marketing For Leaders:

1- التسويق مش إعلانات بس - ده استراتيجية متكاملة
التسويق بيبدأ قبل ما يكون عندك منتج أصلاً. مش مجرد إنك تعمل بوست على السوشيال
ميديا أو تنزل إعلان. ده علم له أصول وقواعد، ولازم يتعمل بشكل استراتيجي مش عشوائي. اللي بيشتغل بدون استراتيجية زي اللي بيطلق سهم في الهوا.

2- ال G-STIC Framework - البوصلة
الفريم وورك ده هيوفر عليك سنين تخبط:
Situation Analysis (حلل الوضع جوه وبره)
Goals (حدد أهدافك)
Strategy (اختار إزاي هتنافس)
Tactics (الأدوات اللي هتستخدمها)
Implementation (التنفيذ)
Control (القياس والمتابعة)

3- ال 3Vs و 6Vs -
صمم القيمة صح لازم تفكر في القيمة اللي بتقدمها لـ 6 أطراف:
Customer Value (العميل)
Collaborator Value (الموردين والشركاء)
Company Value (شركتك)
Competitor (فهم المنافسين) مش كفاية تفكر في عميلك بس، لازم كل الأطراف تكسب علشان البيزنس يستمر.

4- القيمة عندها 3 أبعاد
أي منتج أو خدمة بتقدم 3 أنواع من القيمة:
Functional Value: الوظيفة والأداء
Psychological Value: الإحساس والمكانة الاجتماعية
Monetary Value: السعر مقابل القيمة رولكس مثلاً: وظيفتها في إظهار الوقت = صفر تقريباً، بس القيمة النفسية عالية جداً.

5- ال STP -
مش كل الناس عملاءك
Segmentation: قسم السوق لشرائح
Targeting: اختار الشريحة المناسبة ليك
Positioning: حدد مكانك في دماغ العميل أكبر غلطة إنك تقول "أنا بخدم كل الناس" - ده ضد التفكير الاستراتيجي.

6- مايكل بورتر و4 استراتيجيات التنافس
عندك 4 اختيارات بس:
Cost Leadership: أقل تكلفة + سوق واسع
Differentiation: تميز + سوق واسع
Cost Focus: أقل تكلفة + سوق محدود
Differentiation Focus: تميز + سوق محدود اللي بيقعد في النص بيموت، لازم تختار مربع واضح.

7- انت مش مهم - العميل هو المهم أكبر خرافة
إنك تصمم منتج على ذوقك الشخصي. الدكتور إيهاب خسر فلوس كتير لما عمل عصاير على أساس ذوقه، لقى المانجة (اللي هو بيحبها) أقل حاجة بتتباع! دايماً افتكر: "أنت مش مهم، العميل هو المهم".

8- دراسة المنافسين مش اختياري
اللي بيقولك "بص في ورقتك وملكش دعوة بالمنافسين" بيرتكب جريمة. لورد نيلسون انتصر على فرنسا لما درس عدوه كويس. لازم تعرف قوتهم وضعفهم علشان تلاقي الفرصة اللي تتميز فيها.

9- التسويق استثمار طويل المدى مش حل سريع
التسويق مش بتاع نتايج فورية. انت بتبني براند وسمعة على المدى الطويل. اللي عايز نتيجة بكرة هيفشل. الصبر والاستمرارية هما سر النجاح.

10- NPS - قياس ولاء العملاء
السؤال الذهبي: "من 0 لـ10، لأي درجة هترشحنا لأصدقائك؟"

No comments:

Post a Comment