Tuesday, March 29, 2022

FM Pricing Strategy


A Facility Manager answered a query about his Pricing Strategy; that:

-There is no predefined service pricing list
-Service is projectized as per the RFQ
-Service varies from single to integrated

How correct are these statements?

Apparently, the above statements reflect common incorrect interpretation of the FM knowledge framework:

There is no business can be established and grow without predefined pricing structure; which will maintain the target KPIs, OKRs and ROI.. without, there will be no sustainable business strategy; but just Hit & Run; which is famous among the 3rd world SMEs and ailing corporates..

FM can't structurally and epistemically be Projectized.. FM is Operations not Projects.. Yes, the Board would treat the FM contracts as projects, but on the ground it is not.. This is where some FM Managers with Engineering background would call their assignments and endeavors.. Calling FM as projects would impact the delivery psychology and behavior as well..

It is true that FM service can be a single package or multiple ones; as per Client's requirements and agreed scope; but integrated facilities management is a different spectrum; which addresses the Service Provider's sourcing strategy.. When it has all resources for all disciplines within its entity; this is the total FM; while when relies on sub-contractor to provide specific works (not efforts); it is integrated.. This a key structural configuration of the service..


أجاب مدير مرافق إحدى المنشأت على استفسار حول استراتيجية التسعير ؛ بأنه

لا توجد قائمة أسعار خدمة محددة مسبقًا

الخدمة تُبنى على حسب طلب عرض الأسعار

 تختلف الخدمة من فردية إلى متكاملة

ما مدى صحة هذه العبارات؟

على ما يبدو ، تعكس العبارات المذكورة أعلاه تفسيرًا شائعًا وغير صحيح لإطار العمل المعرفي لإدارة المرافق

لا يوجد عمل يمكن تأسيسه وتنميته بدون هيكل تسعير محدد مسبقًا ؛ وهو الذي سيحافظ على مؤشرات الأداء ، والنتائج الرئيسية المستهدفة ، والعائد على الاستثمار .. بدونها لن تكون هناك استراتيجية أعمال مستدامة ؛ ولكن مجرد "أضرب وأهرب" ؛ والتي أصبحت شهيرة بين الشركات الصغيرة والمتوسطة ، وكذا الشركات المتعثرة في العالم الثالث

من الناحية الهيكلية والمعرفية فإن إدارة المرافق هي عمليات وليست مشاريع .. نعم ، قد يتعامل مجلس الإدارة مع عقود إدارة المرافق كمشاريع ، ولكن على أرض الواقع هي ليست كذلك .. هكذا ، فإن بعض مديري المرافق ممن لديهم خلفية هندسية يصفون مهامهم ، بينما أن تسمية المرافق كمشاريع سيؤثر أيضاً على سلوكيات الآداء والتنفيذ

صحيح أن خدمة إدارة المرافق يمكن أن تكون حزمة واحدة أو عدة حزم ؛ حسب متطلبات العميل والنطاق المتفق عليه ؛ لكن إدارة المرافق المتكاملة هي طيف مختلف ؛ والتي تتناول استراتيجية مصادر مزود الخدمة .. عندما يكون لديه جميع الموارد لجميع التخصصات داخل كيانه ؛ هذا هو إدارة المرافق الشاملة ، وحينما يعتمد على مقاولي الباطن لتقديم أعمال محددة (وليس فقط تزويد عمالة) ؛ فإنها متكاملة .. وهذا تكوين هيكلي  رئيسي لخدمة إدارة المرافق

No comments:

Post a Comment