Wednesday, May 19, 2021

Islam on Urban Public Spaces



This below article was a 2013 response to a discussion on Religion (Islam) in Urban Public Spaces; launched on Linked-in by Nadia Qureshi; Architect, Urban Planner and Urban Designer, Pakistan

I would like your comments on the said topic. You can look at it from any point of view. To guide the discussion, i have raised a few questions.

Do religious beliefs and practices change the way that public spaces are designed and used in Muslim countries?

How is the meaning of a public space interpreted in Religious countries?

Can public spaces remain inclusive (i.e. include people from other religions, male female, etc) and lively?

Does urbanization effect the construction of (sacred) places or religious practices in a city within a religious country?

How can urbanization and the design of good public spaces be used as a tool to fight extremism in religious countries?

http://www.linkedin.com/groupItem?view=&srchtype=discussedNews&gid=69691&item=235094718&type=member&trk=eml-anet_dig-b-pop_ttl-hdp&ut=1D_aa1f7LjGlI1

  • أنا أحب تعليقاتك على الموضوع المذكور. ولتوجيه المناقشة ، أطرح بعض الأسئلة
  • هل تغير المعتقدات والممارسات الدينية الطريقة التي يتم بها تصميم واستخدام الأماكن العامة في البلدان الإسلامية؟
  • كيف يتم تفسير معنى الفضاء العام في الدول الدينية؟
  • هل يمكن أن تظل الأماكن العامة شاملة (أي تشمل أشخاصًا من ديانات أخرى ، ذكور ، إلخ) وحيوية؟
  • هل يؤثر التحضر على بناء الأماكن (المقدسة) أو الممارسات الدينية في مدينة داخل بلد ديني؟
  • كيف يمكن استخدام التحضر وتصميم الأماكن العامة الجيدة كأداة لمحاربة التطرف في الدول الدينية؟




The public do not draw public spaces, but get inspired by.. This is a role; which often goes unreversed.. The global noise on democracy and rights of expression had confused many urban planner and city managers; who perform in response to public trends and likeliness.. Yes, people should have a say in issues that materialize their life, but when it comes to spiritual and inspiration, people inevitably look around for leaders of thought, and leaders of actions.. Public spaces in all cities were not a demand of the public, but ideas had the strength and resilience of their inventors; whom often are politicians and public servants.. Even today, the massiveness of Kazakh or Chechen capital were decisions made by leaders not by any public visionaries..

Therefore, religions, as correctly commented earlier are personal packages, not a public one.. Therefore, their implications on drawing the public spaces is supposedly limited.. If the community is driven by totality or suppressive ruling powers, which would happen to be religious; then we have an issue to define.. Nevertheless, urban outcomes from such authorities will be in parallel to the local taste of religion rather than the overall mythical or theological concepts..

الجمهور لا يرسم الأماكن العامة بل يستلهم منها .. هذا دور؛ وهو الأمر الذي لا ينعكس في كثير من الأحيان .. لقد أربك الضجيج العالمي على الديمقراطية وحقوق التعبير العديد من المخططين الحضريين ومديري المدن. الذين يؤدون استجابة للاتجاهات العامة ومشاعر الاعجاب .. نعم ، يجب أن يكون للناس رأي في القضايا التي تتجسد في حياتهم ، ولكن عندما يتعلق الأمر بالروحانية والإلهام ، يبحث الناس حتمًا عن قادة الفكر وقادة الأفعال .. لم تكن المساحات في جميع المدن مطلبًا للجمهور ، لكن الأفكار كانت تتمتع بقوة ومرونة مخترعيها ؛ الذين هم في الغالب سياسيون وموظفون حكوميون .. وحتى اليوم ، كانت جماح العاصمة الكازاخستانية أو الشيشانية قرارات يتخذها قادة ليسوا من أصحاب الرؤى العامة ..

لذلك ، فإن الأديان ، كما تم التعليق بشكل صحيح سابقًا ، هي حزم شخصية وليست عامة .. لذلك ، من المفترض أن تكون آثارها على رسم الأماكن العامة محدودة .. إذا كان المجتمع مدفوعًا بالسلطات الحاكمة الكلية أو القمعية ، فقد يكون ذلك دينيًا. ؛ إذن لدينا قضية يجب تحديدها .. ومع ذلك ، فإن النتائج الحضرية من هذه السلطات ستكون بالتوازي مع الذوق المحلي للدين بدلاً من المفاهيم الأسطورية أو اللاهوتية الشاملة ..


Practically speaking; the Malls in Western Christian cities are political rather than religious, except in some old cities, where were part of public media and influences.. The Courts in Islamic cities are mostly desert, without soft landscape, except in equatorial cities and Spain.. In both examples, funds, acquisitions and authorities were not short.. In both examples, the phenomenon has little to do with public orientation, as was mostly inspired, planned and maintained by managers.. Yet, the implications of public characteristics of discipline, aesthetics and coherence are notable and dominating..

This will eventually takes us back to the most critical elements of the urban business: Training and Governance..

How far both Urban Planners and Designers are well-trained to deliver the intended service.. Is it only a degree with some graphic skills, or true competences to define, innovate and deliver a better built environment for living..

How the Civic Bodies are functioning and truly in-command.. Are they sincere obedient to politicians in-powers who would instruct “stupid” changes to meet their personal favorites, interests and benefits.. or they have their independent and “public” powers to support the righteousness..

A great dilemmas; which are not Islamic, nor un-Islamic.. it is life..

Thanks for the inspiring discussion..

عمليا تعتبر المولات في المدن المسيحية الغربية سياسية وليست دينية ، إلا في بعض المدن القديمة ، حيث كانت جزءًا من وسائل الإعلام والتأثيرات العامة .. الميادين في المدن الإسلامية في الغالب صحراوية ، بدون مناظر طبيعية ناعمة ، باستثناء المدن الاستوائية وإسبانيا .. في كلا المثالين ، الأموال ، عمليات الاستحواذ والسلطات لم تكن قصيرة .. في كلا المثالين ، وهذه الظاهرة ليس لها علاقة تذكر بالتوجه العام ، كما كان مصدر إلهام وتخطيط وصيانة من قبل المديرين. ومع ذلك ، فإن الآثار المترتبة على الخصائص العامة للانضباط وعلم الجمال والتماسك ملحوظ ومسيطر

سيعيدنا هذا في النهاية إلى أهم عناصر الأعمال الحضرية: التدريب والحوكمة

إلى أي مدى يتم تدريب كل من المخططين والمصممين الحضريين جيدًا لتقديم الخدمة المقصودة .. هل هي فقط درجة مع بعض المهارات الرسومية ، أو الكفاءات الحقيقية لتحديد وابتكار وتقديم بيئة مبنية بشكل أفضل للعيش

كيف تعمل الهيئات المدنية وتتولى القيادة حقًا .. هل هي مطيعة مخلصة للسياسيين في السلطة الذين يوجهون تغييرات "غبية" لتلبي مفضلاتهم الشخصية واهتماماتهم ومزاياهم .. أم أن لديهم سلطاتهم المستقلة و "العامة" لنصرة البر

معضلات كبيرة وهي ليست إسلامية ولا غير إسلامية .. إنها حياة

شكرا على المناقشة الملهمة

No comments:

Post a Comment